Onze ambitie bij Gyproc® en Isover® is duidelijk: we willen inspelen op de noden van onze klanten en stakeholders, nog voor ze zelf doorhebben dat ze die noden hebben. We willen inspelen op de vraag voor die er komt. Als je wacht tot je markt en je klanten om nieuwe producten vragen, dan ben je hopeloos te laat. We zoeken voortdurend hoe we nieuwe oplossingen met toegevoegde waarde kunnen ontwikkelen en produceren. We anticiperen op de noden van onze markt en onze klanten. ‘Making the world a better home’, dat lukt alleen door continu te innoveren. Die drang naar innovatie zit in ons DNA, al 350 jaar lang.
De wereld rondom ons is in die tijd natuurlijk radicaal veranderd. We worden voortdurend geconfronteerd met nieuwe uitdagingen waar we antwoorden op moeten bieden. Denk maar aan de klimaatverandering. Maar nieuwe evoluties bieden ook nieuwe kansen. Die proberen we zo snel mogelijk te grijpen. We hebben de technologische omwenteling nooit gezien als bedreiging, wel als een opportuniteit die we voluit moeten omarmen. Innovaties als prefabricage of 3D-printing helpen ons om sneller, efficiënter en duurzamer te bouwen.
De bouwsector is traditioneel, dat moeten we niemand nog vertellen. Wij leggen ons daar niet bij neer. We geloven dat onze sector nood heeft aan vernieuwing en we willen een voortrekkersrol spelen in die transformatie, samen met onze partners.
INNOVATIE = CO-CREATIE
Markttesten
Innovatie gebeurt bij Gyproc® en Isover® vaak in co-creatie met onze klanten. Zij zijn dé ervaringsdeskundigen. Niemand kan beter de noodzaak en het potentieel van een nieuwe oplossing inschatten. We luisteren goed naar de ideeën en de feedback van onze klanten om nieuwe innovaties op de rails te zetten. We schakelen hen ook in voor markttesten.
Wanneer we bijvoorbeeld nieuwe pleisters op de markt brengen, laten we die eerst testen door onze vertrouwde klanten. Vanuit hun ervaring op de werf kunnen zij perfect inschatten of en hoe we de kwaliteit van nieuwe producten en oplossingen nog kunnen verbeteren. Innovatie is nooit ‘af’, het is een continu proces.
‘Ons testcenter geeft garantie dat innovatieve oplossingen ook écht werken.’ − Johan Van Eester (Gyproc®)
Eigen testcenter
In ons eigen testcenter simuleert Gyproc® levensechte omstandigheden om nieuwe en bestaande producten te testen. Daarbij gaat veel aandacht naar gebruikscomfort, plaatsingsgemak, kwaliteit en veiligheid. “We testen natuurlijk of nieuwe producten en oplossingen veilig zijn, maar we testen ook de kwaliteit. De fabrieken doen zelf al eerste tests, in het testcenter gaan we nog eens extra na hoe de producten en oplossingen werken in de omgeving waar ze uiteindelijk gebruikt zullen worden”, vertelt Johan ‘John’ Van Eester, die verantwoordelijk is voor de praktische uitvoering van de testen, en met 35 jaar dienst bij Gyproc® een ervaren rot is. “We verkopen bijvoorbeeld een pasta om hoeken en niches te vullen. Aan die pasta wordt twee jaar ontwikkeld voor we hem op de markt lanceren. Ik heb de analyse en de test gedaan van vijf of zes stalen, om te zien hoe performant ze zijn en waar bijsturing nodig is. Die tests moeten dan uitwijzen welke pasta de beste is. Die gaat uiteindelijk in productie.”
Het testcenter doet ook maatwerk en test ook producten en oplossingen op vraag van klanten, legt Van Eester uit: “Als een architect vraagt of een bepaalde oplossing mogelijk is op een werf, dan kunnen we die hier testen. Dat kan bijvoorbeeld gaan over de stevigheid van gipsplaten: stel dat er brand uitbreekt op een trap en mensen vallen tegen de muur, zijn we dan 200 procent zeker dat die het houdt? In het testcenter kunnen we dit nabootsen en bevestigen. Zo maken we nieuwe innovatieve oplossingen mogelijk.”