Ons duurzaamheidsverhaal moet in de eerste plaats klantgericht zijn

Ons duurzaamheidsverhaal moet in de eerste plaats klantgericht zijn

Met Gyproc® willen we een toonaangevende rol blijven vervullen op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Samen met onze klanten, partners en vakmannen werken we daar elke dag hard aan.

Onze leuze “Making the world a better home” vertalen we naar concrete actiepunten voor klanten en medewerkers. Vandaag zetten we sterk in op duidelijke communicatie: waar staan we nu, waar willen we nog naartoe en hoe gaan we dat met z’n allen waarmaken? Met een duidelijk plan en een gerichte aanpak voor onze teams versterken we ongetwijfeld onze positieve impact.

 

Bijna 20 jaar is Frank te Poel actief binnen de groep Saint-Gobain, aanvankelijk als commercieel directeur, later werd hij managing director van Isover® voor de Benelux. Van 2020 tot 2023 was Frank CEO van Saint-Gobain Solutions. In die rol zette hij sterk in op systeemoplossingen die de duurzaamheid van de sector vooruithelpen. Daar wil hij nu als gloednieuwe CEO van Saint-Gobain Gypsum and Insulation Benelux een vervolg aan bouwen. “We hebben binnen Saint-Gobain de afgelopen jaren al heel wat stappen gezet om systeemoplossingen te verduurzamen. Dat verhaal blijft een prioriteit en wil ik nu ook bij Gyproc®, de gipstak van Saint-Gobain, verder kracht bijzetten.”

 

WALK THE TALK

Hoe ga jij als CEO aan de slag met de purpose voor Gyproc® & Isover®?

“Making the world a better home” is niet zomaar een slogan die we in onze powerpoints gooien of op stickers laten drukken. Het is een verhaal waar we concrete acties op bouwen en doelstellingen aan koppelen. Waar willen we naartoe? En hoe gaan we die doelstellingen concreet bereiken? Daarom ben ik erg trots op onze Sustainability Roadmap waarin we de doelen rond onze CO2- en stikstofuitstoot definiëren: 33% minder CO2 uitstoot in 2030 binnen de groep en tegen 2050 volledige CO2- neutraliteit. Met de Belgische fabriek in Kallo gaan we nog een stap verder en willen we zelfs 40% minder uitstoten in 2030. Deze KPI’s zijn glashelder en nemen we mee in al onze projecten.

Als we onze purpose willen waarmaken, moeten we durven vegen voor eigen deur: wat we zelf doen, moet zo duurzaam mogelijk. Niet alleen onze producten, maar zeker ook onze processen; daar kunnen we nog heel wat stappen zetten. Maar we staan zeker niet meer aan de voet van de berg. Elektrificatie, watermanagement, recyclage in Kallo, ... We zetten er vandaag al sterk op in, maar communiceren er niet altijd voldoende over. Consumenten mogen best weten hoe duurzaam onze processen en producten zijn en wat het verschil is met concurrenten.

Je bent sinds 1maart 2023 aan de slag als CEO van Saint-Gobain Gypsum and Insulation Benelux. Waar ligt voor jou de focus?

Onze focus kan ik in één zin samenvatten: een duurzamer proces, met duurzamere producten die steeds meer herbruikbaar worden. Dat betekent in de eerste plaats demontabel bouwen. We willen materialen, voor ze in de end-of-life fase komen, zoveel mogelijk hergebruiken. Daarnaast is het onze doelstelling om onze producten volledig te recycleren als ze terugkomen op onze sites. Tot slot willen we ook onze processen sterk verduurzamen. Twee voorbeelden:

Met Gyproc® ontwikkelden we de LOOPD productlijn. Met dit nieuwe systeem, bestaande uit een zelfklevende voegband en voegproduct, wordt het eenvoudiger om gipsplaten te demonteren zonder die te beschadigen. Met deze oplossingen willen we bij Gyproc® van 33% naar 50% herbruikbaarheid van materialen gaan.

Ook met onze MTO-machine bieden we een systeem aan dat slimmer en efficiënter bouwen mogelijk maakt. Zo kunnen we voor een hotel, dat meestal heel wat identieke kamers telt, de materialen afgemeten en in de juiste volgorde van bouwen op een pallet stapelen. Op die manier gebruikt de aannemer minder materiaal en met de instructies die we toevoegen, boekt hij 50% tijdswinst. Bovendien gaat de kwaliteit omhoog. In een stad als Rotterdam, waar de bewegings- en bouwruimte beperkt is, zien we dat aannemers alleen nog met deze methode willen werken.

Hoe brengen jullie de purpose tot leven bij de medewerkers? Wat zijn voor jou succesfactoren daarin?

Voor mij is de purpose een verhaal dat we samen met al onze stakeholders schrijven. We streven naar een heldere boodschap die lokaal, door alle medewerkers, wordt uitgedragen. Die vertaalslag moet resulteren in enkele concrete actiepunten voor de Benelux.

Met het initiatief “Samen op koers” laten we medewerkers nadenken over onze doelstellingen. We laten uiteenlopende profielen aanschuiven om tot een voldragen visie te komen. Speerpunten zijn groei en innovatie maar zeker ook gezondheid, veiligheid en klimaat. En uiteraard wil ik dat medewerkers bij Gyproc® en Isover® volop kansen krijgen om te groeien, persoonlijk en professioneel.

“Maar ons verhaal gaat voor mij verder dan duurzaamheid en innovatie. Een project, een nieuw product of een purpose wordt zoveel sterker als onze medewerkers er ook echt in geloven en ervoor gaan. De Saint-Gobain-groep bewijst jaar na jaar dat het een fijne werkplek is. Zo kregen we voor het achtste opeenvolgende jaar het label Top Employer, en daar mogen we trots op zijn. Deze beloning hebben we onder meer te danken aan een cultuur van vertrouwen, waarin mensen gemotiveerd worden om initiatief te nemen of voorstellen te doen. Denk maar aan onze Ideeënbox waar al heel wat mooie initiatieven uit voortkwamen. Die open cultuur van Trust, Empowerment en Cooperation op de werkplek, ofwel TEC, willen we de komende jaren blijven uitbouwen.”

METEN IS WETEN!

Hoe houdt Saint-Gobain de vinger aan de pols bij de verschillende doelgroe­pen, met name professionals, klanten en eindconsumenten?

Onze stakeholders verwachten steeds meer. Wat doe-het-zelvers of aannemers precies nodig hebben, willen we met Gyproc® en Isover® nog beter capteren. Zo werken we onder meer aan een nieuwe duurzaamheidscampagne die inzicht moet brengen in wat er vandaag leeft bij onze verschillende doelgroepen.

Maar nogmaals: we moeten duidelijker communiceren over wat we doen. We mogen trots zijn op wat we de afgelopen jaren bereikt hebben, zoals LOOPD en onze MTO-machine. Anderzijds moeten we ambitieus blijven. De elektrificatie van onze processen is cruciaal voor Gyproc® én Isover®. Vandaar dat we fors investeren in een nieuwe hybride glassmeltoven op gas en elektriciteit in Nederland.

Data en rapportering zijn heel belang­rijk in het kader van duurzaamheid. Hoe ver staat Saint-Gobain hierin?

De Europese regelgeving stelt op dat vlak steeds hogere eisen. Gyproc®, Isover® en de Saint-Gobain groep moeten daar een voortrekkersrol in spelen. Data leidt tot cruciale nieuwe inzichten en biedt tal van mogelijkheden om te groeien. We moeten ons daar meer van bewust zijn én er ook duidelijker over communiceren met partners en klanten. Toegegeven: dat is binnen Saint-Gobain, waar verschillende systemen gebruikt worden, wel een uitdaging.

Hier in België vormt de LCA (Life Cycle Analysis)-methode bij zowel Gyproc® als Isover® de basis om de impact van onze producten te monitoren. Jammer genoeg staat België hierin nog niet ver genoeg. De lijst met producten moet nog een heel stuk worden uitgebreid. En daar nemen we zeker onze verantwoordelijkheid in door mee aan de kar trekken, onder meer op Europees niveau. Los daarvan, als mensen mij vragen of we klaar zijn voor de Europese eisen van de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), dan antwoord ik volmondig ja.

Naast LCA vereisen sommige markten een Cradle-to-Cradle-label. Om dat label te krijgen, moet een product volledig gerecycleerd kunnen worden. Dat is geen evidentie. Maar we gingen de uitdaging aan en werden hier bij Gyproc® in 2011 voor de eerste keer beloond met een certificaat voor onze gipskartonplaten.

Hoe belangrijk is samenwerking hierin voor Saint-Gobain?

Onontbeerlijk. Ik durf gerust te zeggen dat we in het verleden soms te productgericht werkten. Ik wil meer inzetten op een markt- en klantgerichte aanpak. Hoe werkt een aannemer in de praktijk, wat verwacht een klant van ons en hoe kunnen we daar met Gyproc® en Isover® zo goed mogelijk op inspelen? Die kennis hebben we des te meer nodig als we onze doelstellingen rond duurzaamheid willen waarmaken.

Samenwerking geeft ons de voelsprieten die we nodig hebben om te weten wat er leeft in onze sector, bij onze stakeholders en op het terrein. Dat doen we vandaag al op verschillende manieren. Zo denken we in onze samenwerking met Veolia na over het scheiden van ons afval, met Bond Beter Leefmilieu rond energietransitie en renovatie in Vlaanderen en met GAMMA loopt al meer dan 7 jaar een doe-het-zelfprogramma voor enthousiaste klussers waarin we de deelnemers laten kennismaken met onze duurzame producten. Op die manier schrijven we samen met onze partners, klanten en andere stakeholders verder aan ons duurzaamheidsverhaal.